Ismerd meg az e-kereskedelem logisztikai kihívásait és hatékony megoldásait!

Cikkeink nem minősülnek sem jogi, sem egyéb üzleti tanácsadásnak, az itt közölt információk nem teljeskörűek és nem helyettesítik a megfelelő szakemberekkel történő konzultációt. Cikkeinket nem frissítjük rendszeresen, az abban foglalt információkat ezért mindig ellenőrizni szükséges.

Az online értékesítés előretörése számos plusz feladatot ró a kereskedőkre. Új technikai megoldásokra, más stratégiára, a vásárlók változó igényeihez igazodó szolgáltatásokra van szükség. Ilyen extra teendő például a megfelelő logisztika megvalósítása is. Vajon milyen utat érdemes választania a kereskedőknek?

A hatékony logisztika kialakítása kulcsfontosságú szereppel bír az e-kereskedelem világában. Az egyik oldalon ott vannak a vásárlók, akik a lehető leggyorsabban szeretnének hozzájutni a kifogástalan állapotú rendelésükhöz. Ráadásul úgy, hogy az online vásárlásukkal lehetőség szerint spóroljanak, vagy legalább többet ne kelljen fizetniük, mint ha személyesen intézték volna a vásárlásukat.  

A másik oldalon pedig ügyelni kell az effektív belsős folyamatok kialakítására, aminél elvárás a költséghatékonyság, illetve az eredményes és hibamentes működés.  

A felsorolt tényezőkből is látható, hogy a logisztika valójában speciális szaktudást és felkészültséget igényel. Ha valaki profin kívánja megvalósítani, akkor egy sokrétű és bonyolult munkakörrel találja magát szemben.  

 

 

A logisztika feladatai és célkitűzései a 7M-elv alapján írhatók le a legpontosabban: 

  1. a megfelelő terméket,  
  2. a megfelelő minőségben és mennyiségben,  
  3. a megfelelő állapotban, 
  4. a megfelelő helyen, 
  5. a megfelelő időben, 
  6. a megfelelő felhasználónak 
  7. a megfelelő költségek mellett kell rendelkezésre bocsátani. 

 

 

Egy nagyobb volumenű vállalkozás esetén teljesen egyértelmű, hogy az árukezeléssel, szállítással, visszaküldéssel, számlázással, vásárlói panaszokkal kapcsolatos ügyintézéséhez szakképzett munkaerőt kell biztosítani.  

Mint ahogyan azt egy cikkben összefoglalták: „… mind több példa van arra a kézenfekvő megoldásra, hogy ezeket a szakfeladatokat külső partnerrel végeztessék el a kereskedők: olyan logisztikai szolgáltatóval, amely rendelkezik a megfelelő speciális objektumokkal, gépi és személyi apparátussal, kapcsolati körrel, s nem utolsó sorban szakmai tapasztalattal.” 

 

Valóban megéri megbízni egy külsős logisztikai partnert? 

A megfelelő szaktudás már önmagában is óriási előnyt jelent, de az esetek döntő többségében még a költségek is csökkenthetők ebben a formában, hiszen hatékonyabbá válhat például a raktározás és a kiszállítás is. 

Egy felkészült, logisztikára szakosodott szolgáltató eszköztárával, humán erőforrásaival, kiépített hálózatával és raktározási technológiájával az e-kereskedelem is jobban pöröghet. A vevők egy gyorsan és hibamentesen működő folyamattal találkozhatnak, amiért cserébe előnyösen ítélik meg az adott webshopot. Az online platformok világában pedig óriási ereje van a vásárlói véleményeknek, akár pozitív, akár negatív értékelésről legyen szó. 

 

Első ránézésre úgy tűnik, hogy bizonyos nagyságrend felett okos döntés lehet a kiszervezést választani. Azonban a biztos válasz érdekében fontos összesíteni az e-kereskedelem logisztikai költségeit: a munkaórák mennyiségét, ennek értékét, a tempó miatt kiesett megrendeléseket és az esetleges hibás teljesítések miatti költségeket.  

Az eredmények ismeretében már egyszerűbb lesz eldönteni, hogy a saját vállalkozásunk esetében milyen logisztikai folyamat, megoldás fogja hatékonyan támogatni a sikeres értékesítést. 

ezekről se
maradj le!