Ma már számos olyan eszköz van a kereskedők kezében, amellyel nyomást gyakorolhatnak vevőikre. Érzelmi ráhatás, sürgető üzenetek, megtévesztő akciók, félrevezető grafikák… ezekkel gyorsabban, hatékonyabban lehet profitot generálni. Azonban mindezen praktikák alkalmazása közben könnyen keveredhetünk a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok útvesztőibe, ami számos negatív következményt vonhat maga után és minden vállalkozó számára kerülendő gyakorlat.

Dr. Zavodnyik József 1991 és 2001 között a biztosításfelügyeleti hatóságnál, majd 2001 és 2014 között a Gazdasági Versenyhivatalban dolgozott. 2001 és 2011 között versenytanácstag volt. 2014 és 2016 között az Igazságügyi Minisztérium Versenyjogi, Fogyasztóvédelmi és Szellemi Tulajdonjogi Főosztályát vezette. 2016-tól ügyvéd, rendszeresen jár el versenyfelügyeleti eljárásokban, továbbá rendszeresen publikál, valamint oktatói tevékenységet végez versenyjogi, biztosítási jogi és adatvédelmi területen. A SimpleTrends Podcast aktuális adásában pedig a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok témakörét segít egy kicsit jobban megérteni.

Az adásban érintett legfontosabb témák:

2.00 – Miért volt szükség a 2008-as fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény létrehozására?

8.50 – Milyen hatóságok foglalkoznak a fogyasztók védelmével?

15.00 – A digitális térben mire érdemes figyelnie egy e-kereskedőnek?

17.00 – Mik a legfontosabb fogalmak? Mi várható el egy fogyasztótól?

20.00 – Mi a helyzet egy rádió reklámmal, egy hirdetéssel?

27.25 – Nemcsak az ár vonatkozásában lehet megtéveszteni a fogyasztókat…

29.00 – Mire kell kifejezetten az e-kereskedőknek figyelni?

33.00 – Ajánlók, kutatások, kimutatások… mire kell figyelni, ha ezekkel hirdetünk?

38.30 – Létezik utólagos megtévesztés?

43.45 – Mit értünk agresszív kereskedelmi gyakorlat alatt?

50.30 – Mire figyeljünk még?

52.00 – Pszichés nyomásgyakorlás, honnan tájékozódhatunk?

Tovább tájékozódnál? Az alábbi linkek segítségével megteheted:

• fogyasztóvédelmi portál: https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/nyitolap

• a Gazdasági Versenyhivatal honlapja: https://gvh.hu/

• a Gazdasági Versenyhivatal tájékoztatói: https://gvh.hu/szakmai_felhasznaloknak/tajekoztatok

• a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsának elvi jelentőségű megállapításai: https://gvh.hu/szakmai_felhasznaloknak/versenytanacsi_dokumentumok

• a Gazdasági Versenyhivatal döntései, illetve az ezekkel összefüggésben meghozott bírósági ítéletek: https://gvh.hu/dontesek/versenyhivatali_dontesek és https://gvh.hu/dontesek/birosagi_dontesek

• Magyar Reklámetikai Kódex: https://www.ort.hu/kodex/

Ha Te is kíváncsi lettél, akkor helyezd magad kényelembe és indulhat a lejátszás!