A hagyományos reklámok mellett egyre nagyobb teret kap az influenszer marketing a vállalkozások életében, azonban ennek a hirdetési formának is megvannak a saját jogi és etikai szabályai, amivel minden érintettnek fontos tisztában lennie. A folyamatban általában több szereplő is jelen van, viszont a vállalkozó, az ügynökség, az influenszer és a magánember is más-más szinteken lehet felelősségre vonható a megjelent tartalmakért. A legfontosabb jogi és etikai kérdéseket az adásban összegezzük.

A SimpleTrends podcast aktuális epizódjának jogi kérdéseiről Szendrő Szabolcsot kérdeztük, aki a CMS budapesti irodájának partnere és a versenyjogi csoport vezetője, több mint 17 év versenyjogi tapasztalattal és közgazdász háttérrel. Mielőtt a CMS-hez csatlakozott volna a Gazdasági Versenyhivatalnál dolgozott a Fúziós Iroda vezető jogászaként, ahol többek között versenyfelügyeleti eljárásokat vezetett és közreműködött a vonatkozó jogszabály-változások kidolgozásában is. Mindemellett az akadémiai életben is tevékenyen vesz részt, valamint az ELTE Jogi karának oktatója.

Az adás másik szakértő vendége Gerendi Zsolt, aki az Önszabályozó Reklámtestület szemszögéből beszél az influenszer marketing sajátosságairól, legégetőbb kérdéseiről. Gerendi Zsolt Tanulmányait a BKE-n végezte majd mesterdiplomát szerzett az ECONOVUM akadémián. 1994. óta dolgozik a média és kommunikációs szakmában. A magyar piac ismerete mellett regionális szerepkörben, egy 17 országért felelős regionális koordinációs csapatot épített fel és irányított. 2019-től az ÖRT főtitkára, 2024-től az európai önszabályozó szervezet (EASA) alelnöke.

Az adásban érintett legfontosabb témák:

2.30 – Mikor kezdett el foglalkozni a GVH az influenszer marketinggel?

4.10 – Mikor került a marketing szakmánál a fókusz erre a területre?

6.10 – Hogyan került a köztudatba az influenszer marketing?

13.00 – Ki lehet influenszer?

16.45 – Mi történik akkor, ha gyermekek is érintettek?

24.00 – Mi minősülhet influenszer tartalomnak?

32.45 – Az ÖRT-nél mennyire kiemelt téma az influenszer marketing?

37.00 – Miért fontos a megelőzés? Miért nem maradhatnak el a szankciók?

40.00 – Kinek meddig tart a felelőssége?

42.00 – Szerződés, edukáció, szabályozás… hogyan kellene ezeknek jól működnie?

46.00 – Miért fontos az edukáció?

48.00 – Feketelistás tényállások, márkabiztonsági kérdések

59.00 – Mi várható a jövőben?

Ha Te is kíváncsi lettél, akkor helyezd magad kényelembe és indulhat a lejátszás!

Az adásban elhangzott témákról bővebben az alábbi linkek segítségével tájékozódhatsz:

A GVH 2017-es, első GVH véleményvezér ajánlás (archív):

https://www.gvh.hu/data/cms1037278/aktualis_hirek_gvh_megfeleles_velemenyvezer_2017_11_20.pdf

GVH 2022-es Influenszer marketing ajánlása:

https://gvh.hu/pfile/file?path=/szakmai_felhasznaloknak/tajekoztatok/Tajekoztato_az_influenszer_marketingrol.pdf1&inline=true

Sajtóközlemény a 2024-es ECN vizsgálatról:

https://www.gvh.hu/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/2024-es-sajtokozlemenyek/zurzavar–europa-szerte-jokora-kaosz-van-az-influenszerek-reklamozasaban