Digitalizáció-körkép: így állnak a hazai kis- és középvállalkozások 2020-ban
Egyre kiélezettebb a verseny az online szférában – a hazai kis- és középvállalkozások is felismerték, hogy csak úgy képesek lépést tartani, ha nyitnak a digitalizáció nyújtotta lehetőségek, fejlesztések felé. A Digiméter 2020 tavaszán végzett kutatásából éppen ezekről a folyamatokról kapunk még pontosabb képet.
Egy vállalkozás működése ma már elképzelhetetlen többcsatornás digitális jelenlét nélkül. Mivel a fogyasztók elsősorban az interneten informálódnak, az igényeknek eleget téve a vállalkozások háromnegyede rendelkezik is vállalati honlappal. Probléma merül fel azonban a weboldalak naprakészségét illetően – többségük csak alkalmanként frissíti az oldal tartalmát.
Ami a digitális jelenlétet illeti, általánosságban elmondható, hogy fejlettebbek az infokommunikációs és vendéglátóipari vállalatok, illetve azok az ágazatok, ahol jelentős az informatikai eszközzel dolgozók száma. Ugyanez vonatkozik a vállalkozás belső működésére is: alapvetően nyitottak a cégek a munkafolyamatokat, valamint a kommunikációt segítő szoftverek használatára, de ezek tényleges alkalmazása inkább a fentiekben említett szegmensek esetén figyelhető meg. A vállalkozások különböző adatfeldolgozási módszerei remekül szemléltetik ezt: bár tízből kilenc kkv rendszeresen figyelemmel kíséri a működés során keletkező adatokat, ez sokszor az időszakonként lementett adatállományok exceles megjelenítését jelenti, holott a megfelelő szoftver beszerzése lehetőséget teremtene az adatok hatékony, valós idejű, egységes, dashboardszerű ábrázolására is.
Online marketing tevékenységgel azok a vállalkozások foglalkoznak a legtöbbet, melyeknek az online értékesítés a fő profiljuk. Elsősorban Google és Facebook hirdetésekre költenek, az online ügyfélszerzés eszközeként pedig az email-hírleveleket alkalmazzák. Az online értékesítést folytató kkv-k több mint fele online bankkártyás fizetési megoldást is használ valamely bank fizetési rendszerén keresztül. Akik fizikai boltjukban bekötött pénztárgépet használnak értékesítéskor, 75%-ban bankkártyaelfogadásra alkalmas POS-terminállal is rendelkeznek. Azoknak, akik viszont nem engedhetik meg maguknak a POS-terminál üzemeltetését, manapság már egy applikáció is elég az elektronikus fizetés lebonyolításához.
Valószínűleg a jogszabályi környezet megváltozása áll annak a hátterében, hogy a legszembetűnőbb előremozdulás a digitális pénzügyek területén figyelhető meg a Digiméter által mért hat dimenzió közül: a vállalkozások csaknem mindegyike igénybe veszi a folyószámla-vezető bankok online szolgáltatását, a kkv-k többsége számlázási szoftvert is használ, és a könyvelést támogató programok alkalmazása is egyre elterjedtebbé válik. Az informatikai biztonságra is hasonlóan nagy figyelmet fordítanak a vállalkozások: vírusirtót 88% használ, míg egyedi jelszóvédelmet 81%.
Az online jelenlét nagyon fontos, de a kutatás eredményeit tekintve a kis- és középvállalkozásoknak még fejlődniük kell ezen a területen idehaza: egy weboldal önmagában nem elég, a tartalmakat rendszeresen frissíteni kell, és a közösségi média adta lehetőségeket is ajánlott kihasználni. Az online hirdetéseket is kapcsolhatjuk ide, melyek alkalmazásával az ügyfélszerzés hatékonyságában jelentős változást érhetnek el a kkv-k. Versenyképességükön a különböző szoftverek, adatmegjelenítési megoldások, munkavégzést támogató programok (például távmunka) használatával tudnak még javítani.
A kutatást a SimplePay támogatta.
Forrás: Digiméter összefoglaló diasor