Mit adhat a mesterséges intelligencia az e-kereskedelemnek?

Cikkeink nem minősülnek sem jogi, sem egyéb üzleti tanácsadásnak, az itt közölt információk nem teljeskörűek és nem helyettesítik a megfelelő szakemberekkel történő konzultációt. Cikkeinket nem frissítjük rendszeresen, az abban foglalt információkat ezért mindig ellenőrizni szükséges.

A felvetett kérdésünkre röviden ez a válasz: lendületet az üzlet forgalmának és kategóriákkal jobb vásárlói élményt. Úgy is mondhatnánk, hogy a mesterséges intelligencia új, precízen megtervezett fejezetet nyit az e-kereskedelemben.

Hazánkban 5,5 millió ember vásárolt már online legalább egyszer, vagyis óriási vásárlói bázisról van szó, amit érdemes megragadni.  Mivel nem lehetünk jelen minden egyes internetes vásárlásnál, célszerű találnunk egy megoldást, amely megközelíti a személyes vásárlás, a kitüntetett figyelem élményét. És itt jön a képbe az AI, azaz a mesterséges intelligencia. Olyan technológiáról van szó, ami képes hatékonyan javítani az ügyfelek elégedettségét, felismeri és értelmezi a fogyasztók igényeit, elemzi és felhasználja a rendelkezésre álló adatokat. Mindez végül elvezet a vásárlók elköteleződéséhez, a hűség kialakulásához és az eladások növeléséhez. Nézzünk meg néhány konkrét megoldást! 

 

Keresésből jeles 

A jó vásárlói élménynek aktívan része a hasznavehető keresőfunkció. Ez egyrészt megkönnyíti a felhasználók dolgát, hogy minél hamarabb ráleljenek a vágyott termékre.  Másfelől adatokat szolgáltat arról, hogy mire és hogyan keresnek rá az érdeklődők.  

A mesterséges intelligencia a nyelvfeldolgozó technológiák által értelmezi a kereséseket, hogy a leginkább relevánsnak számító találatokat listázza ki pillanatok alatt. Amint a felhasználó elkezdi begépelni a keresett kifejezést, megjelenik a vonatkozó termék neve, kategóriája, ezzel is segítve, hogy a felhasználó mihamarabb megtalálja azt, amit keres. 

 

A kulcsszó szerinti keresésen túl fontos szót ejtenünk a kép alapú keresésről is. Hiszen van, amikor nehéz pontosan körülírni, hogy mit is szeretnénk, vagy egy konkrét fotó alapján kívánunk megtalálni valamit. Ebben az esetben kézenfekvő megoldást nyújtanak a kép alapú keresők: csak fel kell tölteni a fotónkat, aminek a gyors elemzését követően releváns eredményeket kapunk találatként. 

 

Ügyfélszolgálati segítség 

A megfelelő vásárlói élmény kritikus pontja az, hogy milyen minőségű segítséget tudunk nyújtani a fogyasztóknak. Ha netán valaki nem lesz megelégedve mindezzel, akkor szinte biztosra vehető, hogy nem fog nálunk vásárolni, ráadásul másoknak sem fogja ajánlani a felületünket. 

Az ügyfélszolgálat területén óriási segítséget nyújtanak a már évek óta használt chatbotok, amelyek képesek ellátni az alapvetőbb ügyfélszolgálati feladatokat, például a hibarögzítést vagy a rendelés státuszának ellenőrzését. Előnyük, hogy a hét minden egyes napján 0-24-ben, egyszerre több ügyféllel foglalkoznak, azaz biztosítják a folyamatos rendelkezésre állást. Természetesen ez nem váltja ki az emberi erőforrást, de óriási segítséget jelenthet abban, hogy az ügyfélszolgálaton dolgozó csapat az összetettebb feladatokat kezelje. 

 

A valóban személyre szabott ajánlatok 

A keresési előzmények alapján megjelenő, egyéni hirdetések már alapvetőnek számítanak. De mi a helyzet azokkal, akik a vásárlás befejezése előtti utolsó pillanatokban hagyják hátra a kosarukat? Ezeket a felhasználókat óriási luxus elengedni, hiszen már a vásárlás kapujában álltak. Az automatizált folyamatok révén természetesen ők is elérhetők célzott hirdetésekkel és emlékeztetőkkel, melyek azt a célt szolgálják, hogy visszahívják a felhasználókat, és befejezzék a megkezdett vásárlásukat. 

 

Persze az egyéni, releváns termékjavaslatok nemcsak hirdetések formájában, hanem a webshop felületén is megjelenhetnek, például „Mások ezeket vásárolták” vagy „Jól illik ehhez” ajánlatok formájában. 

 

Értékelések ellenőrzése, elemzése 

A vásárlók döntéseit nagyban befolyásolja a korábbi ügyfelek véleménye.  A mesterséges intelligencia segít kiszűrni a hamis értékeléseket és kiemeli a hiteleseket, hogy a potenciális ügyfelek valódi, hasznavehető véleményekkel találkozzanak csak. 

 

Logisztika optimalizálása 

A mesterséges intelligencia segíthet a készletgazdálkodás javításában is, hiszen figyeli és értelmezi a fogyasztási tendenciákat, a kereslet változásait, a várható változásokat. Ennek megfelelően még hatékonyabban alakíthatók a raktárkészletek. 

 

Jól látható tehát, hogy mennyi különféle területen nyújt óriási segítséget a mesterséges intelligencia. A készletgazdálkodástól kezdve a keresőoptimalizáláson át az ügyfélélményig, vagyis az e-kereskedelem szinte minden szegletében kamatoztatható az AI. Érdemes elmélyülnie mindenkinek a témában, aki a jövőben is szeretné sikerre vinni vállalkozását, hiszen ezek a megoldások elengedhetetlennek fognak számítani. 

 

Forrás: A mesterséges intelligencia turbózza fel az online kereskedelmet? – E-kereskedelem – DigitalHungary – Ahol a két világ találkozik. Az élet virtuális oldala! 

ezekről se
maradj le!