Ezek a trendek és tényezők határozhatják meg az e-kereskedelem sikereit a jövőben

Cikkeink nem minősülnek sem jogi, sem egyéb üzleti tanácsadásnak, az itt közölt információk nem teljeskörűek és nem helyettesítik a megfelelő szakemberekkel történő konzultációt. Cikkeinket nem frissítjük rendszeresen, az abban foglalt információkat ezért mindig ellenőrizni szükséges.

Az online értékesítés évek óta folyamatosan növekszik, de igazán látványosan a pandémia pörgette fel az eseményeket. Azonban nem csak a világjárványnak tudható be a fejlődés. Az új technikai megoldások, a hatékonyságot szolgáló fejlesztések és a vásárlói szokások változásai mind a mai napig hatással vannak a bővülésre. Tekintsük át azokat a trendeket, amik jó eséllyel tovább fogják erősíteni az online vásárlás felfelé ívelését. 

 

Bár a hazai e-kereskedelem még mindig elmarad az európai piaci átlagtól, és a közelében sincs az ázsiai régióban tapasztaltaknak, de töretlenül fejlődik. Egyre többen és egyre több mindent szeretnének online megvásárolni Magyarországon is. Ennek oka elsősorban a kényelem, a házhoz szállítás, a kedvezőbb árak és az összehasonlítás lehetősége. De vajon mi lesz a sikeres értékesítés kulcsa a jövőben? 

 

Hívószavaink: új megoldások, kényelem és fogyasztói élmény 

A most következő gondolatmenet során nem térünk ki a webdesign szerepére és a felhasználóbarát webshopok felépítésére – erről egy másik cikkünkben fogunk írni részletesen. Fókuszáljunk az értékesítési trendekre, social felületek új funkcióira és az online vásárláshoz szorosan kapcsolódó szolgáltatásokra, vagyis a fizetési lehetőségekre és a kiszállításra. 

 

A social commerce, vagyis közösségi kereskedelem az európai piacon egyelőre még kevésbé hangsúlyos, de mindenképpen számolni kell vele a közeljövőben. Ennek lényege, hogy a teljes vásárlási élmény valamilyen közösségi média (Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest) felületén zajlik, a megismeréstől kezdve a döntéshozatalon át egészen a fizetésig. Ezáltal a social media platformok már nemcsak hirdetési felületként szolgálnak, hanem komplett értékesítési lehetőséget biztosítanak.  

 

Hamarosan nálunk is kibontakozhat az Ázsia-szerte nagy népszerűségnek örvendő live shopping. Ennek előnye, hogy a márka influenszere közvetlenül oszthatja meg követőivel a benyomásait. A fogyasztók így valós időben és reálisabban kapcsolódhatnak az adott termékekhez, amiket azonnal el is érhetnek az élőzés során. 

 

Mindezek mellett egyre hangsúlyosabb szerepet fognak kapni a pontos adatelemzések, melyekkel megvalósulhat a hiper-személyreszabás, azaz a vásárlói igényekhez és szokásokhoz szabott pontos ajánlások. 

 

Természetesen a Google-nek is megvan a maga újdonsága. Új lokális hirdetései által a vásárlók megtudhatják, hogy a keresett termék hol érhető el a közelükben. Így azt akár személyesen is megtekinthetik, kipróbálhatják vásárlás előtt. 

 

Fizetési megoldások 

Mivel világviszonylatban a vásárlók közel fele a mobiljáról vásárol, ezért elengedhetetlen, hogy a webshop reszponzív legyen. De emellett az is lényeges, hogy a fizetési mód is igazodjon az eszközhöz. Azaz mobilról is egyszerűen és gyorsan lehessen elintézni a tranzakciót olyan megoldással, ami ismerős a felhasználóknak és bíznak benne, mint ahogy az a SimplePay esetében megvalósul. 

Az az internetes piactér pedig, amely igazán követni kívánja a nemzetközi trendeket, a fizetési opciói közé felveszi a BNPL megoldást is. A „Buy Now Pay Later” (azaz „vásárolj most, fizess később”) szolgáltatás lényegében egy harmadik fél (vagyis hitelintézet) bevonása nélküli hitelopciót kínál a webshop ügyfeleinek. Bár hazai viszonylatban még gyerekcipőben jár e megoldás, a külföldi példák alapján elmondható, hogy a BNPL-fizetés keretén belül a legtöbb esetben kamatmentes hitelt biztosítanak a webáruházak a vásárlóik számára – és csak akkor számítanak fel késedelmi díjat, ha az előre meghatározott törlesztési időszakot túllépi a vevő. A tapasztalat azt mutatja, hogy a BNPL fizetési megoldást kínáló webshopok esetében csökken a kosárelhagyások aránya, sőt, a vásárlók hajlandók többet költeni e kényelmes, részletfizetést lehetővé tevő konstrukciónak köszönhetően. 

 

Gyorsan, pontosan, kedvesen 

Az online vásárlás mellett szóló egyik legfontosabb érv a házhoz szállítás lehetősége. A vevőknek nagyon nem mindegy, hogy milyen tapasztalatok érik őket a kiszállítás kapcsán. Fontos tényező a sebesség (akár az aznapi kézhezvétel, ahogyan azt a nemzetközi Amazon vagy a hazai Wolt Market felhasználói már megszokhatták), a rendelés várható érkezésének időablaka és a futár viselkedése. 

Mindezek miatt meghatározó a kiszállító partner megválasztása, aki megfelelő logisztikai folyamatokkal,  profi munkaerővel és költséghatékonyan dolgozik. 

 

A fenti felsorolásból is látható, hogy az online kereskedelemmel kapcsolatos lehetőségek és elvárások folyamatosan változnak, amik a fogyasztók kényelmét és a vásárlási élmény fokozását szolgálják. Érdemes hát szemmel tartani a potenciális irányokat és trendeket, hiszen aki lemarad, az a végén könnyedén kimarad. 

ezekről se
maradj le!